Сьогодні, 6 серпня, ПЦУ відзначає велике свято Преображення Господнього. В народі цей день знаний також як Яблучний Спас.
Преображення Господнє: що це за свято й чим воно важливе
Українцям нагадали, що сьогодні віряни відзначають велике свято Преображення Господнього.
“Ми урочисто прославляємо подію, про яку згадує Писання. Але сенс і значення нинішнього свята є значно глибшими, ніж може здаватися на перший погляд”, – зауважили у ПЦУ.
В цілому євангельська подія преображення Господнього є свідченням: Ісус – воістину є Христос, Син Божий, обіцяний Месія і Спаситель світу.
“Він є не просто один з мудреців чи праведників, Він є навіть не один з пророків – Він є спаситель світу, Син Божий, Який істинно воплотився, став людиною для того, щоби подолати владу зла над творінням і преобразити, відновити світ”, – додали у ПЦУ.
Щодо цього найближчі з учнів Христових отримали три свідчення, три підтвердження:
- перше – вони побачили, як обличчя і навіть одяг Спасителя преобразилися, “просяяли божественним, несотвореним світлом”;
- друге – вони побачили й почули двох найбільших пророків Старого Завіту – Мойсея та Іллю – які підтвердили, “що Ісус є Месія і що належить Йому постраждати заради спасіння світу”;
- третє – вони почули голос Отця Небесного, який з хмари, як колись на горі Синай до Мойсея, промовив до них, засвідчуючи синівство Ісуса і наказуючи: “Його слухайте”.
“Ісус Христос на горі Фавор преобразився – тобто перемінився виглядом: Його обличчя і навіть одяг почали сяяти, подібно до сонця. Він сяяв несотвореним, божественним світлом”, – підтвердили у ПЦУ.
Зазначається, що “це світло і сяяння слави не є властивим звичайним людям, воно є проявом самої божественної природи”.
“Це світло не є фізичним чи хімічним за природою, не є тимчасовим і матеріальним, воно має духовну, вічну природу. Воно є невичерпним, і джерело його – в Самому Бозі”, – пояснили у ПЦУ.
Отже, Ісус Христос власним преображенням засвідчив, що світ цей загалом і наша плоть, наше тіло зокрема, хоча тимчасово ще перебувають під владою зла, але здатні:
- приймати божественну благодать;
- сповнюватися нею;
- під дією цієї благодаті набувати нової якості.
Для цього людям потрібно піднятися над буденним, над повсякденним, на власну “гору Фавор”, й увірувати – “зустріти Бога, відкрити Йому своє серце і духовними очима побачити славу і силу Божу”.
“Згадуймо про Преображення Господнє не лише як про давню історичну подію, але і як про те, до чого всім нам належить прагнути. Нехай у цих благих справах духовного відродження та оновлення допомагає нам Господь”, – підсумували у ПЦУ.
Як долучитись до Божественної літургії онлайн
Ті з вірян, які фізично не можуть долучитися до Божественної літургії в храмі, в день свята Преображення Господнього мають можливість стежити за нею віддалено – онлайн.
Очолює богослужіння предстоятель Блаженнійший Митрополит Епіфаній.
“Доєднуйтеся до спільної молитви. Зі святом, дорогі брати та сестри у Христі”, – наголосили у ПЦУ.
Чому сьогоднішній день називають Яблучний Спас
Варто зазначити, що в народі сьогоднішній день називають також Яблучним Спасом, виходячи з давньої традиції приносити на освячення до храму перші плоди (зокрема – яблука), які достигали на цей час – задля благословення врожаю та подяки Богу за його земні блага.
“Прийнявши разом із хрещенням і богослужбовий устав Константинопольської Матері-Церкви, наші предки прийняли цей благочестивий звичай”, – зауважили дещо раніше у прес-службі ПЦУ.
Отже, саме тому українці мають традицію приносити в день так званого “Спаса” до храмів на освячення після Божественної літургії зілля, квіти, мед та перші садові плоди – на духовну поживу й тілесну користь, на подяку Богові за те, що “Він і цього року щедро обдарував нас тим, що виростила земля”.
“Будучи обізнаними з народними традиціями, пам’ятаймо, що Спас – Спаситель наш Ісус Христос – Один, і не може бути “першим”, “другим” чи “третім”. І тим більше не може бути “медовим”, “яблучним” чи “горіховим”, – зауважили у ПЦУ.
Наголошується, що народні назви ніколи не можуть заміняти справжні назви свят і тим більше витісняти їхній правдивий зміст – вшанування Господа Ісуса Христа.